تولید محتوا و شبکه‌های اجتماعی

هر پلتفرم و بستری در فضای مجازی با محتوا مناسب کامل می‌شود، لذا تولید محتوا یکی از مهمترین فعالیت‌ها برای کسب و کارها محسوب می‌شود. کیفیت محتوا تاثیر زیادی در موفقیت کسب و کارها در فضای مجازی دارد، به همین علت چالش تولید محتوا با کیفیت، مناسب و مقرون به صرفه همیشه با مجموعه‌ها همراه بوده است. شرکت یکتا رز سرخ در زمینه مطالعه و تدوین استراتژی تولید محتوا و در حوزه تولید انواع محتوا آماده همکاری بوده و سابقه درخشانی را ثبت کرده است.

شبکه‌های اجتماعی به دلیل نرخ تعامل بالاتر و کاربر پسند بودن به یکی از ملزومات برای کسب سهم بازار بزرگتر تبدیل شده‌اند، لذا امروزه فعالیت پویا و مستمر در شبکه‌های اجتماعی به کلیه کسب و کارها پیشنهاد می‌شود. معرفی انواع خدمات در زمینه‌های مذکور را در ادامه توضیح داده شده است.

انواع محتوا دیجیتال

محتوا متنی

محتواهایی مانند مقالات علمی، اخبار و رویدادها، توضیحات محصول یا خدمات، معرفی کسب و کار و غیره ازجمله مهمترین محتوا متنی هستند.

محتوا تصویری

عکس‌ها، اینفوگرافی، اشکال گرافیکی، بنرها و آیکن‌ها ازجمله محتوا تصویر ثابت هستند. 

محتوا ویدئویی

تصاویر متحرک، مانند انواع ویدئو، موشن گرافی، استاپ موشن، لوگو موشن و کلیپ‌های تبلیغاتی از جمله محتوا ویدئویی محسوب می‌شود.

محتوا صوتی

محتواهایی مانند مقالات علمی، اخبار و رویدادها، توضیحات محصول یا خدمات، معرفی کسب و کار و غیره ازجمله مهمترین محتوا متنی هستند.

وب سایت شرکتی

از آنجایی که شرکت‌ها بیشتر از وب سایت‌ها برای معرفی خود، خدمات و محصولاتشان استفاده می‌کردند، این نوع وب سایت‌های اطلاع‌رسانی را در فضای مجازی به نام وب سایت شرکتی رواج پیدا کرده است. اما امروزه می‌توان این دسته از وب سایت‌ها را وب سایت اطلاع‌رسانی یا معرفی نیز نامید.

در این نوع وب سایت‌ها عملیات خاصی اتفاق نمی‌افتد، و معمولا مانند یک ویترین به نمایش محصولات یا خدمات پرداخته و راه‌های ارتباطی را معرفی می‌نمایند. جهت مشاهده امکانات این نوع وب سایت‌ها، به همراه نمونه کارها و برآورد هزینه آنان روی گزینه‌های زیر کلیک بفرمایید.

وب سایت نوبت‌دهی (رزرواسیون)

بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل تقاضا زیاد و همچنین مدیریت و نظم بیشتر سیستم رزرواسیون از وب سایت‌ها جهت نوبت‌دهی یا رزرو استفاده می‌نمایند. این نوبت‌ها معمولا یا برای خدمت خاصی است مانند امور پزشکی، ویزیت‌ها و مشاوره‌ها و یا برای اجاره مکانی خاص مانند هتل‌ها، استخرها، سینما، و غیره.

برای این نوع وب سایت‌ها امکانات متنوعی وجود دارد که پیشنهاد می‌شود جهت مشاهده امکانات، به همراه نمونه کارها و برآورد هزینه آنان روی گزینه‌های زیر کلیک بفرمایید.

وب سایت آموزشی یا آموزشگاه مجازی

بسیاری از آموزشگاه‌ها، مانند دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی جهت مدیریت و نظم بیشتر کلاس‌ها، ثبت‌نام فراگیران، برگزاری کلاس‌های آنلاین و آفلاین، برگزاری انواع آزمون‌های آنلاین، نمره‌دهی، نظرسنجی و حتی صدور مدرک از وب سایت‌های آموزشی استفاده می‌نمایند. این وب سایت‌ها را LMS یا سیستم مدیریت آموزشی نیز می‌نامند.

برای این نوع وب سایت‌ها امکانات متنوعی وجود دارد که پیشنهاد می‌شود جهت مشاهده امکانات، به همراه نمونه کارها و برآورد هزینه آنان روی گزینه‌های زیر کلیک بفرمایید.

سوالات متداول طراحی سایت

هر وب سایت دارای 3 پنل دامنه، هاست (فضای میزبانی) و مدیریت محتوا سایت (CMS) می‌باشد. همه پنل‌ها با استفاده از یک ایمیل ساخته می‌شود، لذا در صورتی شما مالک وب سایت هستید که نه تنها یوزر و پسورد این سه پنل را داشته باشید بلکه با ایمیل شما ایجاد شده باشد و یا مالکیت به ایمیل شما منتقل شده باشد. شایان ذکر است به ایمیل مالک باید توجه کرد، لذا که مالکیت ایمیل نیز مهم است و شماره تلفن همراهی که ایمیل را ساخته است تعیین کننده مالکیت ایمیل است.

برای این سوال جواب قطعی نیست، لذا که با توجه به نیازهای متفاوت جواب متفاوت است.

مزیت کد نویسی اختصاصی، محدودیت کمتر در اجرا فرآیندها، سرعت بالاتر سایت و سبک‌تر بودن وب سایت است ولی معایب آن هزینه و زمان پیاده سازی زیاد و وابستگی همیشگی و شدید کارفرما به همان برنامه‌نویس جهت هر تغییر یا توسعه‌ای.

مزیت CMSهای رایگان زمان و هزینه خیلی کمتر، مدیریت امکانات سایت با آموزش مختصر و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، امکان ایجاد اکثر فرآیندهای درخواستی و امکان اضافه شدن کدنویسی برای قسمت‌هایی که ماژول آماده ندارند. از معایب این مورد می‌توان به محدودیت اجرایی فرآیندهای خیلی پیچیده و کمی امنیت پایین‌تر اشاده کرد.

عوامل زیادی در زمان انعقاد قرارداد طراحی سایت مهم هستند که برخی از آنان را بررسی می‌کنیم:

  • پشتیبانی: یکی از مهم‌ترین عوامل در خدمات نرم‌افزاری مانند طراحی وب‌سایت، ارائه خدمات پشتیبانی مطلوب، سریع و کامل است. از این بابت کار کردن با شرکت‌های خوش‌نام و سابقه‌دار بهتر از فریلنسرها می‌باشد، اما در هر صورت به نکاتی مانند آموزش‌ها، دسترسی‌ها، گارانتی‌ها و هزینه تمدید پشتیبانی توجه بفرمایید.
  • امکانات: طبیعی است که طراحان سایت بابت خدمات و امکاناتی که که در قرارداد ذکر شده‌اند مسئولیت دارد و برای سایر مواردی که در آینده مطرح شوند مسئولیتی نخواهند داشت. لذا در قدم اول قبل از عقد قرارداد مشورت و مطالعه کافی را برای امکانات مورد نیاز وب سایت داشته باشید (مانند انجام تحقیقات بازار)، در قدم دوم با مجموعه‌ای قرارداد ببندید که توانایی انجام مواردی که پیش‌بینی نشده است را داشته باشد (البته با صرف زمان و هزینه مازاد)، و در نهایت امکانات مطرح شده را در وب سایت‌های مشابهی که در رزمه طراح سایت است مطالعه نمایید.
  • تولید محتوا: مسئولیت و مقدار تولید انواع محتوا در وب سایت را خیلی شفاف در قرارداد درج نمایید.
  • زمان‌بندی: تا حد امکان زمان‌بندی مراحل مختلف طراحی سایت را هم از نظر پیاده‌سازی و هم از نظر پرداخت‌های مالی شفاف کنید.
  • قرارداد کتبی: تمامی توافقات و صحبت‌های نهایی را به صورت کتبی امضاء نمایید.

در کل امکانات و نوع برنامه‌نویسی درخواستی بیشترین تاثیر را در برآورد هزینه طراحی سایت دارد، موارد زیر نیز از جمله موارد موثر است:

  • کدنویسی اختصاصی یا استفاده از CMS، تم و افزونه‌ها؟
  • استفاده از خدمات UX/UI یا استفاده از تمپلیت‌های آماده؟
  • استفاده از تم و پلاگین‌های لایسنس‌دار یا بدون لایسنس (نال شده رایگان)؟
  • مدت زمان و نوع خدمات پشتیبانی؟
  • خدمات و امکانات وب سایت؟